Wymagania z matematyki w klasie I

Powrót   

Liczby i działania

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • porównuje liczby wymierne
  • zaznacza liczby wymierne na osi liczbowej
  • zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie
  • określa na podstawie rozwinięć dziesiętnych, czy dane liczby są  liczbami wymiernymi  
  • zaokrągla liczby do danego rzędu
  • szacuje wyniki działań
  • dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby wymierne
  • oblicza ułamki danych liczb
  • znajduje liczby, znając ich ułamki
  • wykonuje działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń:)

  • znajduje liczby spełniające dane warunki
  • przedstawia rozwinięcia dziesiętne nieskończone, okresowe w postaci ułamków zwykłych
  • dokonuje porównań, szacując w zadaniach tekstowych
  • oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających większą liczbę działań
  • zapisuje podane słownie wyrażenia arytmetyczne
  • układa odpowiednie wyrazenie arytmetyczne do zadań z treścią i oblicza je
  • uzupełnia brakujące liczby w działaniach tak, aby otrzymać ustalony wynik
  • wstawia nawiasy tak, aby otrzymać żądany wynik

Procenty

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • wskazuje przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym
  • zamienia procenty na ułamki i odwrotnie
  • wyraża w procentach zaznaczone części figur
  • zaznacza procenty danych figur
  • oblicza procenty danych liczb
  • oblicza jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń:)

  • znajduje liczby znając ich procenty
  • przedstawia dane w postaci diagramów
  • odczytuje diagramy procentowe
  • rozwiązuje zadania tekstowe związane z procentami
  • stosuje własności procentów w sytuacji ogólnej

Figury na płaszczyźnie

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • kreśli proste prostopadłe i równoległe
  • dzieli odcinki na połowy
  • konstuuje kąty przystające do danych
  • kreśli poszczególne rodzaje trójkątów
  • zna warunek istnienia trójkąta i sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta
  • rysuje wysokości trójkąta
  • wskazuje figury przystające
  • konstuuje trójkąty o danych trzech bokach
  • rozróżnia rodzaje czworokątów
  • podaje własności czworokątów
  • rysuje przekątne i wysokości czworokątów
  • zamienia jednostki
  • oblicza pola wielokątów
  • odczytuje i zaznacza współrzędne punktów w układzie współrzędnych

Wymagania ponadpodstawowe(uczeń:)

  • stosuje zależności między bokami i kątami w trójkącie do rozwiązywania zadań
  • rozwiązuje zadania konstrukcyjne
  • klasyfikuje czworokąty ze względu na boki oraz kąty
  • stosuje własności czworokatów  w zadaniach
  • rozwiązuje zadania zwiazane z polami czworokątów i trójkątów
  • wyznacza współrzędne brakujacych wierzchołków czworokata w układzie współrzędnych
  • rozwiazuje zadania zwiazane z czworokątami w układzie współrzędnych

 

Kąty w kole

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • rysuje kąty wpisane i środkowe o danej mierze
  • rysuje kąty wpisane i środkowe oparte na danym łuku okręgu
  • zna zależność między kątami wpisanym i śradkowym opartych na tym samym łuku
  • formułuje twierdzenie o katach wpisanych opartych na tym samym łuku

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń:)

  • formułuje twierdzenie o kącie wpisanym opartym na półokręgu
  • stosuje wiadomości o kątach wpisanym i środkowym w zadaniach tekstowych

Wyrażenia algebraiczne

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • buduje i odczytywać wyrażenia algebraiczne
  • oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych
  • porządkuje jednomiany
  • podaje współczynniki liczbowe jednomianów
  • wskazuje wyrazy sum algebraicznych i wyrazy podobne
  • redukuje wyrazy podobne
  • opuszcza nawiasy
  • mnoży i dzieli sumy algebraiczne przez liczby i przez jednomiany

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń:)

  • buduje i odczytuje wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej
  • oblicza wartości liczbowe wyrażeń po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń
  • stosuje dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych w zadaniach tekstowych
  • stosuje mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian w zadaniach tekstowych
  • wyłącza wspólny czynnik przed nawias
  • zapisuje sumy w postaci iloczynu
  • stosuje wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias w zadaniach na dowodzenie

Równania i nierówności

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • zapisuje proste zadania w postaci równań
  • sprawdza czy dana liczba spełnia równanie
  • rozpoznaje równania równoważne
  • rozwiązuje równania o nieskomplikowanej konstrukcji
  • sprawdza czy dana liczba spełnia równanie lub nierówność
  • rozwiązuje proste nierówności
  • przedstawia zbiory rozwiązań na osi liczbowej

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń:)

  • zapisuje problemy w postaci równań
  • buduje równania o podanych rozwiązaniach
  • rozwiązuje równania i nierówności ze stosowaniem przekształceń na wyrażeniach
  • analizuje treść zadań i wyrażać je za pomocą równań
  • rozwiązuje zadania za pomocą równań
  • przekształca wzory fizyczne i geometryczne
  • rozwiązuje zadania za pomocą nierówności
  • rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną

Symetrie

Wymagania podstawowe (uczeń:)

  • określa własności punktów symetrycznych względem prostej i względem punktu
  • rysuje figury w symetrii osiowej
  • kreśli osie symetrii, względem których dane punkty są symetryczne
  • wskazuje i rysować osie symetrii figur
  • konstruuje symetralną odcinków i dwusieczną kątów
  • znajduje środek symetrii względem  którego punkty są symetryczne
  • podaje własności punktów symetrycznych
  • rysuje figury posiadające środek symetrii
  • wskazuje środek symetrii figur
  • znajduje punkty symetryczne względem osi i początku układu współrzędnych

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń:)

  • wykorzystuje symetrię osiową i środkową  w zadaniach tekstowych
  • znajduje obrazy figur w wyniku kilkakrotnych odbić symetrycznych
  • wskazuje wszystkie osie symetrii figur
  • wykorzystuje własności symetralnej  i dwusiecznej w zadaniach tekstowych
  • wykorzystuje własności punktów symetrycznych w zadaniach
  • wykorzystuje równania do znajdowania współrzędnych punktów symetrycznych względem osi i początku układu współrzędnych

 

                      Powrót    

Ostatnia zmiana 03.01.2003r. G.Pieciun